D

https://bob0195992492.blogspot.com/2020/10/beg-celoreng.html?m=1

24 Disember 2012

Masalah kulit di kemaluan



KULIT lapisan kerandut buah zakar adalah kulit yang tipis, lembut dan mengandungi pembuluh darah yang banyak serta lapisan otot lembut digelar 'Dartos'. Apabila otot lembut mencengkam, kerandut buah zakar mengecut dan menjadi padat.
Jika otot itu lega, kerandut buah zakar akan mengendur. Terdapat banyak bulu roma yang tebal di keseluruhan kulit kerandut buah zakar, selain pundi pelembap semula jadi dan juga pundi peluh.

Kerandut buah zakar ini mengawal suhu buah zakar supaya kilang sperma sentiasa aktif. Jika bulu roma dicukur dan kebetulan pundi pelembap semula jadi terkandas, maka benjolan akan kelihatan di kawasan yang dicukur.

Jarang kali pundi pelembap semula jadi itu radang dan benjolan di bahagian kulit itu kelihatan seperti jerawat. Jika dipicit akan keluar cecair bewarna kekuningan. Jarang kali kulit kerandut buah zakar kelihatan bertompok seperti ada takungan darah beku. Keadaan ini adalah semula jadi dan ketumbuhan ini dikenali sebagai 'Angiokeratoma' iaitu ketulan kupingan lapisan kulit pembuluh darah yang muncul berdekatan kulit.

Jika kulit itu tercedera seperti ketika tersentuh dengan kuat atau melecet, darah akan mengalir keluar. Untuk menghentikan darah itu, bahagian yang luka perlu ditekan dengan pembalut atau 'bandage'.

Bagi mereka yang mengalami masalah ini iaitu masalah ketulan darah seakan-akan darah beku, anda berkemungkinan mengalami penyakit atau masalah kulit yang bergelar 'Angiokeratoma'.

Jika ketumbuhan itu pecah, cara menghentikan pengeluaran darah ialah dengan menggunakan ais untuk membekukan pendarahan itu. Masalah kulit ini tiada penawar. Namun ia bukan kanser dan ia 'tidak merbahaya. Ia boleh berlaku pada bila-bila masa dan ketulan itu boleh muncul di mana-mana bahagian kerandut buah zakar.

Anda boleh rujuk kepada doktor untuk mengesahkan masalah sebenar. Jika masalah kulit adalah seperti yang saya katakan tadi iaitu 'Angiokeratoma', ia adalah penyakit yang tidak mempunyai penawar.

Begitupun, cara untuk mengendalikan ketumbuhan yang berdarah itu ialah dengan membekukannya iaitu mengunakan laser atau membalut dengan pembalut atau 'bandage'.

Ingin saya jelaskan di sini, jika penyakit itu adalah 'Angiokeratoma', hanya satu cara untuk merawatnya iaitu dengan pembedahan 'kosmetik' iaitu rawatan secara luaran saja. Saya pasti, ramai golongan lelaki di luar sana menghadapi masalah seperti ini kerana saya kerap menerima soalan sedemikian. Jadi, segera berjumpa pakar atau doktor dan kenal pasti adakah ia seperti yang saya maksudkan atau tidak.-SUMBER

SUDU

https://bob0195992492.blogspot.com/2021/01/rm35-set-sudu-bercop-1945.html

Arkib Blog