Artifak sejarah Perlombongan Bijih Timah di Redang Panjang
Roda keretapi lombong bijih timah yang pernah beroperasi di Ulu Sungai Merah, Redang Panjang
semasa zaman penjajah sehinggalah awal tahun 70an.
Sungai Merah adalah satu daripada cabang Sungai Kerian. Memandangkan
ulu (penghujung) Sungai Merah berakhir di kawasan Redang Panjang dan air
amat diperlukan untuk perusahaan lombong bijih timah dan pertanian,
satu terusan iaitu Turusan Ijok telah dibina oleh pemerintah Inggeris
seawal tahun 1936. Terusan itu menyambungkan Sungai Merah dengan Sungai
Ijok sejauh lebih kurang 10 km. Terdapat tiga binaan penting
disepanjang terusan ini selain daripada terusan itu sendiri iaitu Pintu
Air (Gate), Binaan Terusan Atas Sungai dan 'Perigi Gergasi'. Dengan
wujudnya tasik buatan, Tasik Bukit Merah kini Sungai Merah yang menerima
aliran air daripada Sungai Ijok melalui Turusan Ijok mengalirkan air
terus ke tasik tersebut.
'Kepala Paip Siput"
Salah satu komponen dalam sistem perpaipan lombong dedah. Digunakan
untuk menembak air ke kawasan berbijih untuk dialirkan ke kawasan
takungan dan palong sebelum kerja mengasingkan bijih dijalankan.
sumber : http://fascinatinggallery.blogspot.com/2010/03/artifak-sejarah-perlombongan-bijih.html