D

https://bob0195992492.blogspot.com/2020/10/beg-celoreng.html?m=1

7 Oktober 2010

Tahu Tentang Bulu Roma??

SAYA berusia 35 tahun dan sihat tubuh badan. Masalah saya ialah kurang bulu anggota badan, tidak seperti lelaki lain. Maksud saya, misai dan janggut tidak lebat seperti kebanyakan lelaki, sekali gus mengundang rasa rendah diri untuk bergaul dengan lelaki seusia. Apakah ubat dan vitamin perlu saya ambil?


MAN
Puchong, Selangor



Bulu roma badan yang lebat dan penuh menggambarkan lelaki yang ‘viril’ atau ‘macho’. Sebenarnya tiga hingga 30 peratus lelaki tiada bulu roma badan mengikut keturunan, tapi mereka tiada kekurangan sifat jantan.

Bulu roma badan dalam pengaruh baka dan keturunan. Bagaimanapun, perubahan bulu roma yang halus (vellous hair) di badan mula menebal di beberapa bahagian badan ketika akil baligh dan peringkat dewasa dan lebih kelihatan kepada lelaki.

Ketumbesaran bulu roma ini dalam pengaruh hormon testosterone, bulu roma ini digelar bulu roma androgenik. Jika akar rambut atau ‘hair follicle’ tidak sensitif dengan hormon testosterone, kemunculan bulu roma yang dikenal sebagai bulu roma ‘androgenik’ tidak muncul.


Jika individu yang akil baligh itu tidak tumbuh bulu roma, ini bermakna bahagian kulit itu tidak sensitif kepada hormon testosterone.

Bulu roma di dada lelaki mula muncul pada peringkat akhir remaja dan menjadi lebih lebat dalam peringkat umur hujung 20 tahun dan awal 30 tahun.

Jika ia muncul di dada saja, bulu roma itu dikenali sebagai bulu dada fasa satu. Fasa dua pula corak bulu roma meluas berdekatan kepada buah dada dan fasa tiga, bulu roma panjang ke pusat dan fasa keempat, panjang seluruh dada dan bahagian pusat.


teks dari metro

SUDU

https://bob0195992492.blogspot.com/2021/01/rm35-set-sudu-bercop-1945.html

Arkib Blog