D

https://bob0195992492.blogspot.com/2020/10/beg-celoreng.html?m=1

11 Februari 2012

Mati Bawa Air Ketum

gambar sekadar hiasan

NIBONG TEBAL: Air ketum dipercayai menjadi tonik pemberi tenaga kepada tiga lelaki yang mati ditembak polis berhampiran Plaza Tol Jawi dekat sini, pagi semalam, untuk berjaga malam bagi menjalankan aktiviti jenayah, termasuk pecah rumah dan samun bersenjata di sekitar negeri ini.

Air berkenaan ditemui dalam kenderaan dinaiki mereka ketika ditembak mati di Kilometer 160 Lebuhraya Utara-Selatan (Plus) menghala ke selatan berhampiran susur keluar ke Jawi, di sini awal pagi semalam.


Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Senior Asisten Komisioner Zahruddin Abdullah berkata, pihaknya menemui baki air ketum dalam kenderaan dinaiki suspek yang dipercayai digunakan untuk memberi tenaga kepada mereka.

“Saya percaya mereka jadikan air ketum sebagai sumber tenaga untuk bergiat aktif melakukan jenayah pada sebelah malam,” katanya.


Dalam kejadian jam 1.45 pagi semalam, tiga lelaki termasuk dua warga Indonesia ditembak mati di tepi lebuh raya selepas seorang daripada mereka melepaskan tembakan ke arah polis ketika cuba melarikan diri.


Berdasarkan pengenalan diri diperoleh daripada suspek di tempat kejadian, lelaki tempatan yang maut dikenali sebagai Abdul Karim, 42, dari Seberang Jaya, manakala dua lagi ialah Julie dan Sudirman, masing-masing berusia 30 tahun.


olis menerima maklumat mengenai sekumpulan penjenayah menaiki kereta Hyundai Elantra dan sepasukan anggota ronda cegah jenayah di kawasan lebuh raya mengesan kereta berkenaan di Plaza Tol Juru, dekat sini kira-kira jam 1.30 pagi.


Polis mengekori mereka sejauh kira-kira 10 kilometer sebelum mengarahkan pemandu kereta itu berhenti 15 minit kemudian, tetapi pemandu berkenaan enggan mematuhi arahan menyebabkan polis menghalang depan dan belakang kereta itu dengan kereta peronda.

Sebaik polis mendekati kereta itu dan memperkenalkan diri, seorang daripada penumpang kenderaan keluar melalui pintu belakang sebelah kiri dan cuba melarikan diri sambil melepaskan tembakan menyebabkan polis membalas tembakan dan mengenai lelaki itu serta dua rakannya yang juga cuba melarikan diri.


Hasil pemeriksaan, polis menemui sepucuk pistol Revolver .38 dengan dua peluru hidup dan dua kelongsong yang dipercayai digunakan untuk menembak polis. Pemeriksaan dalam kenderaan menemui dua parang, satu keris kecil, satu pisau lipat, tali, topeng, besi sepanjang kira-kira 0.6 meter, sarung tangan, pemotong besi, pengumpil dan komputer riba. Menurut Zahruddin, kumpulan lelaki itu amat dikehendaki polis kerana disyaki terbabit dalam kira-kira tiga kes samun serta 56 kes pecah rumah di sekitar negeri ini sejak tahun lalu.


“Mereka biasanya mengugut pemilik rumah yang dipecah masuk menggunakan senjata dan mengikatnya sebelum melarikan barang berharga,” katanya.


Menurutnya, siasatan mendapati kenderaan yang digunakan kumpulan itu tiada rekod curi dan sudah mengenal pasti identiti pemiliknya di Kedah.


“Dua lelaki Indonesia itu masuk ke negara ini dengan dokumen sah dan berdasarkan pasport ditemui, mereka masuk Malaysia bulan lalu,” katanya.


Zahruddin berkata, pihaknya percaya masih ada sekurang-kurangnya dua lagi anggota kumpulan berkenaan masih bebas dan usaha memburu mereka sedang dijalankan.

sumber : http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Matibawaketum/Article/index_html

SUDU

https://bob0195992492.blogspot.com/2021/01/rm35-set-sudu-bercop-1945.html

Arkib Blog