D

https://bob0195992492.blogspot.com/2020/10/beg-celoreng.html?m=1

28 Ogos 2017

Menyamar pegawai polis, SPAD, Imigresen

POLIS berjaya menyelesaikan lapan kes samun berkumpulan menggunakan senjata api dan menyamar penjawat awam apabila dua lelaki ditahan di Jalan Kebun Teh dekat Larkin, Johor, Ahad lalu.
Ketua Polis Daerah Johor Bahru Selatan (JBS), Asisten Komisioner Shahurinain Jais berkata, dua suspek berusia 30 dan 36 tahun itu ditahan pada 8.10 malam ketika sedang menyamun seorang lelaki warga asing.
Beliau berkata, ketika itu, kedua-dua mereka menyamar sebagai pegawai polis dengan memakai vest selain menunjukkan pistol tiruan ke arah mangsa.
"Dua suspek ini dipercayai terbabit dalam lapan kes seumpama ini sejak Januari lalu. Dalam kes-kes yang dilakukan, mereka bukan sahaja menyamar sebagai pegawai polis, malah turut menyamar sebagai anggota Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) dan anggota Jabatan Imigresen Malaysia (JIM).
"Itu modus operandi dilakukan dua suspek ini dan kebanyakkannya mereka menyasarkan mangsa lelaki dan antara mangsa mereka adalah warga asing," katanya ketika sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) JBS di sini, hari ini.
Menurut Shahurinain, selepas ditahan, polis menjalankan pemeriksaan pada motosikal digunakan suspek dan menjumpai pelbagai barangan yang dipercayai digunakan untuk melakukan samun dan juga barangan hasil kegiatan jenayah mereka.
Katanya, antara yang dirampas adalah alat renjatan elektrik, pistol tiruan, enam telefon bimbit, dompet, beberapa not mata wang asing dan kad pengenalan diri Indonesia.
"Semua barangan ini dijumpai ketika pemeriksaan dalam beg dibawa suspek dan motosikal yang mana kebanyakkan barangan ini disembunyikan di bawah tempat duduk kenderaan itu," katanya.
Shahurinan berkata, kedua-dua suspek sebelum ini ditahan reman empat hari dan akan disambung lagi selepas tempoh reman itu tamat hari ini.
"Kedua-dua mereka adalah rakan dan juga penganggur dan masing-masing mempunyai rekod jenayah lampau dalam kes pecah amanah dan curi kenderaan.
"Malah, mereka juga didapati positif Methamphetamine menerusi ujian saringan awal air kencing yang dilakukan.
"Kes disiasat mengikut Seksyen 395/397 Kanun Keseksaan kerana samun berkumpulan bersenjata, Seksyen 170 Kanun Keseksaan kerana menyamar penjawat awam dan Seksyen 36 Akta Senjata Api 1960 kerana memiliki pistol tiruan," katanya.
Artikel ini disiarkan pada : Rabu, 23 Ogos 2017 @ 4:57 PM

SUDU

https://bob0195992492.blogspot.com/2021/01/rm35-set-sudu-bercop-1945.html

Arkib Blog