D

https://bob0195992492.blogspot.com/2020/10/beg-celoreng.html?m=1

12 Februari 2014

PAYUDARA MEMBESAR SEPERTI ORG MENGANDUNG

Saya berusia 31 tahun, sudah berkahwin dan masih belum dikurniakan cahaya mata.
Pada 20 November lalu, saya sedar terdapat perubahan pada aerola dan puting payudara saya (sebelah kiri) iaitu aerola agak membesar (seolah-olah bengkak dan kembung) manakala puting agak berkedut.

Saya beranggapan mungkin saya mengandung dan hanya membiarkannya. Bagaimanapun, pada 25 November, saya didatangi haid.

Adakah keadaan itu normal? Saya juga menyedari urat di payudara saya semakin jelas kelihatan walaupun tiada sebarang ketulan pada payudara. Harap doktor dapat memberi sedikit penjelasan mengenai keadaan sebenar yang saya alami ini.

Niza,
Selayang, Selangor


Jika terdapat perubahan mencurigakan pada payudara, eloklah seseorang itu pergi mendapatkan pemeriksaan doktor. Tidak wajar untuk mengetepikan kebimbangan itu tanpa memastikan ia tidak berbahaya.

Memandangkan kanser payudara adalah kanser wanita yang paling kerap berlaku, eloklah ia dikecualikan terlebih dahulu secara pemeriksaan, imbasan ultrabunyi, mammogram (bagi wanita lebih berusia) dan biopsi apabila perlu.

Seperti mana-mana kanser, pengesanan serta rawatan kanser tahap awal ternyata lebih baik. Jika hasil pemeriksaan menunjukkan bukan kanser, barulah anda tidak perlu risau.

SUMBER : http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Perubahanpayudara/Article/index_html

SUDU

https://bob0195992492.blogspot.com/2021/01/rm35-set-sudu-bercop-1945.html

Arkib Blog