D

https://bob0195992492.blogspot.com/2020/10/beg-celoreng.html?m=1

1 Mei 2010

Buruh paksa Jepun terima pampasan

Kerajaan Jepun dijangka membayar pampasan kepada kira-kira 4,050 rakyat negara ini yang pernah menjadi buruh paksa membina landasan kereta api di Burma semasa Perang Dunia Kedua.

Presiden Persatuan Bekas dan Warisan Buruh Paksa Ke Burma 1942-1946, Wan Mamat Ngah berkata, jumlah pampasan itu melebihi RM1 juta.

``Jumlah pampasan tidak jauh berbeza dengan apa yang diterima oleh buruh paksa rakyat Filipina, beberapa tahun lalu.

``Kami hanya menunggu masa saja. InsyaAllah, pampasan itu akan dibayar oleh kerajaan Jepun tidak lama lagi.

``Bagaimanapun jumlah sebenar belum dapat ditentukan kerana ia bergantung kepada kerajaan kedua-dua negara,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Sebahagian daripada buruh paksa itu terdiri daripada Melayu sebanyak 60 peratus, India (20 peratus), Cina (15 peratus) dan kaum-kaum lain sebanyak lima peratus.

Menurut Wan Mamat, pihaknya mendapat maklumat berhubung perkara itu setelah berunding dengan kerajaan Jepun pada Disember tahun lalu dan mereka bersetuju untuk membayar pampasan berkenaan.

``Jika segala-galanya berjalan lancar, buruh paksa atau waris mereka dijangka mendapat durian runtuh hasil perjuangan persatuan ini,'' katanya.

Wan Mamat yang menerajui persatuan itu tiga tahun lalu berkata, rakyat negara ini antara yang paling ramai menjadi buruh paksa di kalangan 13 negara jajahan Jepun di rantau ini.

Selain rakyat negara ini, kata beliau, turut menjadi mangsa buruh paksa Jepun ialah rakyat Filipina, Singapura, Thailand, Vietnam, Laos, Taiwan, Indonesia, India, Sri Lanka, Brunei, Cina, dan Korea.

Didera

Sepanjang tempoh 1942 hingga 1946, menurut beliau, sebanyak 72,000 rakyat negara ini menjadi buruh paksa, namun hanya kira-kira 30,000 orang sahaja selamat pulang.

``Kira-kira 42,000 orang buruh paksa lagi yang kebanyakannya berusia awal dua puluhan dan sesetengah berusia belasan tahun hilang dipercayai mati di sana.

``Sungguhpun rakyat Myanmar paling banyak menjadi buruh paksa iaitu 90,000, namun yang meninggal dunia ialah 40,000 berbanding rakyat kita 42,000 orang.

``Buruh paksa tidak dibayar gaji. Makan minum mereka amat menyedihkan dan ada yang didera jika Jepun tidak puas dengan kerja mereka,'' katanya.

Menurut beliau, sepanjang lebih empat tahun itu, buruh-buruh paksa diminta membina landasan kereta api sepanjang 415 kilometer dari Stesen Tha Rua Noi ke Stesen Thanbyuzayat.

Katanya, untuk menyiapkan landasan yang merangkumi 60 stesen itu, banyak buruh menderita dizalimi askar Jepun termasuk perut dipijak dan dipaksa minum air sabun.

``Kerajaan Jepun menyedari kesilapan itu dan sebab itu mereka mengundang kami berunding mengenai pampasan itu di Narita pada 7-11 Disember lalu.

``Ini kejayaan kepada persatuan ini yang berjuang tanpa henti dalam membela penderitaan lampau buruh paksa sejak ditubuhkan pada 5 Julai 1978,'' katanya.


petikaan : utusan online 2006

SUDU

https://bob0195992492.blogspot.com/2021/01/rm35-set-sudu-bercop-1945.html

Arkib Blog