Misteri kehilangan Chin Aik

GEORGETOWN - Tiada mayat manusia ditemui setakat ini di kawasan lubang yang terbentuk akibat runtuhan rod penebat kilat di Menara Umno, Jalan Macalister, di sini, Khamis lalu.

Turut jadi persoalan tiada kesan darah atau tisu badan manusia ditemui pasukan forensik dan kakitangan Jabatan Kimia di lokasi di mana peniaga nasi, Lim Chin Aik, 44, dikhuatiri tertimbus.

Ini meninggalkan tanda tanya, ke mana hilangnya lelaki itu setelah polis mendapati nombor casis kereta yang terbenam di lokasi sama adalah sepadan dengan Honda City miliknya yang dilaporkan hilang.

Chin Aik pada masa kejadian dikatakan keluar untuk menjemput anaknya dari sekolah dan melalui kawasan itu.

Bagaimanapun, Ketua Polis Daerah Timur Laut, Asisten Komisioner Gan Kong Meng pada sidang media semalam menyatakan, pihaknya sudah pun melengkapkan siasatan mengenai kehilangan lelaki malang itu.

"Hasil siasatan diserahkan kepada Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi bagi proses penyediaan sijil kematian mangsa," katanya.
Selain itu, katanya, satu salinan laporan lengkap juga diserahkan kepada pejabat Timbalan Pendakwa Raya (TPR) untuk tindakan lanjut.
“Polis bertindak berpandukan semua sumber yang diperoleh antaranya rakaman kamera sistem litar tertutup (CCTV) yang merekodkan kejadian itu.

“Selain itu, laporan juga menyentuh mengenai operasi mencari dan menyelamat yang dilakukan sebelum ini. Kita percaya mayat mangsa berada di sekitar tempat kejadian namun tidak dapat ditemui,” katanya.

Menurutnya, selepas menyerahkan laporan lengkap kepada menteri dan pejabat Timbalan Pendakwa Raya, kemungkinan sijil kematian mangsa yang terlibat akan dikeluarkan.

“Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Abdul Rahim Hanafi mungkin menyerahkan sendiri kepada keluarga mangsa selewat-lewatnya Jumaat ini,” katanya.

Dalam kejadian angin kencang Khamis lalu,  mangsa dikhuatiri tertimbus apabila pasukan mencari dan menyelamat menemui beberapa bahagian kereta Honda City berwarna gelap miliknya terbenam di kawasan runtuhan Sabtu lalu.

Susulan itu, operasi mencari dan mengesan mangsa dijalankan namun terpaksa dihentikan sepenuhnya pada jam 8 pagi Isnin untuk mengelak struktur bangunan warisan di kawasan itu terjejas.

Isnin lalu, Ahmad Zahid mengumumkan penubuhan sebuah jawatan kuasa inkues menyiasat status Chin Aik.

Tinjauan Sinar Harian di lokasi kejadian semalam mendapati kerja memperbaiki jalan raya yang rosak teruk akibat kejadian runtuh itu giat dijalankan.

Bagaimanapun, jalan di sekitar lokasi itu masih lagi ditutup dan dijangka hanya akan dibuka semula sebelum Isnin.

Difahamkan, bekalan air yang terputus sudah disambung semula dan premis perniagaan di sekitar tempat kejadian mula beroperasi seperti biasa.