D

https://bob0195992492.blogspot.com/2020/10/beg-celoreng.html?m=1

18 Jun 2013

FENOMENA SEJADAH WANGI DI MALAYSIA

SUMBER :http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0618&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_01.htm



SEBAGAI seorang Islam, sudah menjadi kewajiban kepada Hartini Zubir, 35, untuk menunaikan solat sepenuh hati.
Istiqamahnya untuk menunaikan Rukun Islam kedua itu semakin membara sejak menggunakan sejadah wangi tahun lalu.
"Bukan saya tidak bersungguh-sungguh menunaikan solat sebelum ini, cuma sejadah itu menyebabkan saya berasa lebih tenang terutama ketika sujud kerana harumannya," luah pekerja swasta itu.
Sejadah wangi memasuki pasaran Malaysia sejak pertengahan Julai tahun lalu. Begitupun, tidak ramai yang menyedari kemunculan produk terbaharu itu kerana ia diimport secara kecil-kecilan dari Isparta, Turki.
Bagaimanapun, ia mula mendapat tempat dalam kalangan umat Islam di Malaysia sejak awal tahun ini. Selain digunakan sendiri, sejadah wangi juga sesuai dijadikan hantaran, hadiah untuk jemaah di masjid dan surau.
Menurut Hartini, penggunaan sejadah itu turut mendorongnya untuk solat dengan lebih khusyuk.
"Malah, saya dapat sujud dengan lebih lama berbanding sebelum ini sekurang-kurangnya lima minit," ceritanya ketika ditemui baru-baru ini.
Sementara itu, Muhammad Aman Hasbullah, 20, mula menggunakan sejadah wangi sejak awal bulan Februari lalu.
Anak kelima daripada tujuh adik-beradik itu berkata, dia mula menyedari kehadiran sejadah wangi selepas terlihat jualannya di internet.
"Lagipun, saya belum pernah melihat ia dijual di kedai-kedai permaidani. Sehubungan itu, saya membuat tempahan sehelai sejadah untuk menikmati haruman sejadah tersebut," katanya.
Akui penuntut institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) itu, kali pertama menggunakan sejadah tersebut, ia ternyata memberi ketenangan ketika solat.
"Apa yang pasti, ia meningkatkan rasa khusyuk ketika solat berbanding menggunakan sejadah biasa. Malah, saya turut membawanya jika menunaikan solat di masjid kerana ia ringan dan mudah dilipat," ujarnya.
Bertitik tolak dari situ, Muhammad Aman telah menukarkan trend pemberian hadiah berbentuk sejadah wangi.
Dia yang kini mempunyai empat helai sejadah yang berharga antara RM60 hingga RM100 itu berkata, kesukaran mencari hadiah yang unik membuatkan dia mengambil keputusan memberi sejadah wangi kepada ibu bapa, rakan dan adik-beradik sempena ulang tahun kelahiran mereka.
"Selain wangi, ia memberi seribu makna kerana dapat diabadikan buat selama-lamanya," ujarnya sambil memberitahu rakan-rakan yang menerima sejadah wangi itu turut mengakui belum pernah melihat produk itu.

BACA SETERUSNYA DISINI

SUDU

https://bob0195992492.blogspot.com/2021/01/rm35-set-sudu-bercop-1945.html

Arkib Blog