D

https://bob0195992492.blogspot.com/2020/10/beg-celoreng.html?m=1

11 Julai 2013

Rancangan menarik TV3 sempena Ramadhan 2013

JEJAK RASUL 19: RAMADAN DI TIGA TANAH SUCI
Mulai 9 Julai, Setiap Hari, Jam 6.00 Petang

Sinopsis: Program yang paling dinantikan setiap kali menjengah bulan Ramadan dan menjadi satu kemestian sebelum berbuka puasa. Sempena musim ke-19 ini, Jejak Rasul dengan tema ‘Ramadan Di Tiga Tanah Suci’ akan membawa penonton merentasi negara Asia Barat iaitu Arab Saudi, Jordan dan Palestin. Bersama dua perantara, Mat Nasir Yusof dan Ahmad Fedtri serta kru Jejak Rasul 19 menikmati pengalaman sebelum ramadan di Makkah, ramadan di perantauan, bersahur di Tanah Haram, Makkah, menunaikan tarawih di Masjid Sahabat, Jordan, mengerjakan umrah di Makkah, berbuka puasa di halaman Badwi dan qiamullail di Gua Hira’ serta pelbagai lagi dengan mesej ramadan menyatukan ummah.

TADARUS AL-QURAN
Mulai 8 Julai, Setiap Hari, Jam 1.30 Pagi

Sinopsis: Bagi menghiasi keindahan Ramadan tahun ini, TV3 menyiarkan Tadarus Al-Quran yang diadakan di Yayasan Restu, Kuala Lumpur bersama pengacara, Anuar Hasim, Hafaz Ali, Muslim Ali dan Hanim Zaki.

KALAMULLAH
Mulai 10 Julai, Setiap Hari, Jam 8.55 Pagi & Setiap Isnin Hingga Khamis, Jam 2.55 Petang

Sinopsis: Bacaan surah berserta tafsirnya oleh peserta Qari Junior musim pertama, Fatimah Ahmad Zahid, Syakirah Shahfuddin dan Abd. Hadi Haris serta peserta Akademi Al-Quran, antaranya, Syarifah Khasif, Fakrulradhi, Tarmizi Abd Rahman, Ahmad Tirmizi Hj. Ali dan Mohd Shahriansyah yang membaca dan bertarannum. Setiap episod dengan bacaan surah terpilih membawa konsep ‘kisah dan tauladan’ yang boleh dijadikan pengajaran.

QARI JUNIOR 2
Mulai 8 Julai, Setiap Isnin hingga Khamis, Jam 6.30 Petang

Sinopsis: Buat kali kedua bersempena kehadiran Ramadan, TV3 sekali lagi tampil dengan sebuah program realiti berbentuk keagamaan untuk kanak-kanak, iaitu ‘QARI JUNIOR’. Dihoskan oleh Tajdid Hadhari, program ini akan mencungkil dan menggilap bakat kanak-kanak berusia 7-12 tahun dalam mengalunkan bacaan ayat-ayat suci Al-Quran dan sekaligus dapat menarik minat penonton untuk mendekatkan diri dengan Al-Quran.

INSAF 2
Mulai 11 Julai, Setiap Khamis, Jam 5.35 Petang

Sinopsis: INSAF, rancangan temu bual yang telus menyentuh nurani insan dengan mengangkat 4 kisah benar dari kehidupan masa lampau empat individu terpilih. Tampil penuh debaran, rancangan 30 minit, 4 episod ini diolah secara segar dengan rekaan set dan penataan cahaya menghidupkan sesi penceritaan dari temubual yang dihoskan oleh Hj. Ahmad Noor Sulaiman. Penonton akan mendengar, memahami dan mempelajari kisah hidup mereka dengan emosi yang menyentuh jiwa. Mereka mencari sesuatu yang hilang iaitu Agama dan Tuhan. Bagaimana kesemua mereka kembali INSAF? Dan menemui titik perubahan dalam kehidupan?

BERSAMAMU: PENUHI IMPIAN
Mulai 11 Julai, Setiap Khamis, Jam 9.30 Malam

Sinopsis: Bersamamu akan bertemu dengan individu yang mempunyai impian atau hajat terakhir dan mereka akan cuba untuk menjadikan hasrat tersebut realiti.

UNSUNG PLACES: ECHOES OF UMMAH
Mulai 13 Julai, Setiap Sabtu, Jam 7.30 Malam
Sinopsis: Sebuah program travelogue yang akan membawa penonton menelurusi kisar penduduk minoriti Islam di negara bukan Islam iaitu Laos, Kemboja, Vietnam dan Nepal. Rasai pengalaman untuk mengenali dan menyesuaikan diri dengan budaya dan gaya hidup masyarakat ini sebagai muslim, berhadapan dan mempejalari semua perbezaan, dari perkara yang kecil hingga perkara yang merbahaya bersama perantara, Fakrulradhi.

MADRASAH 2
Mulai 14 Julai, Setiap Ahad, Jam 7.00 Malam
Sinopsis: Madrasah kembali bagi musim kedua untuk meninjau usaha dan dakwah yang dilakukan bagi menyemarakkan budaya ilmu yang tiada penghujung. Jika pada musim pertama Madrasah meninjau sekolah pondok dan tahfiz di seluruh Malaysia, kali ini langkah lebih jauh diorak demi memberi perspektif yang pelbagai kepada penonton. Empat lokasi yang menjadi tumpuan ialah Kuala Selangor (Malaysia), Ponorogo (Indonesia), Krabi (Thailand) dan Sarajevo (Bosnia). Madrasah melihat bagaimana ada kelompok umat Islam yang tabah dan kreatif dalam menghidupkan roh sekolah agama menggunakan pelbagai pendekatan yang menarik, walaupun mengharungi dugaan yang mencabar. Madrasah 2 dihoskan oleh Ahmad Fedtri Yahya.

sumber : http://galaksi-media.com/hiburan-sajian-rohani-seindah-ramadan-tv3/#more-4201

SUDU

https://bob0195992492.blogspot.com/2021/01/rm35-set-sudu-bercop-1945.html

Arkib Blog